کد مطلب: 245802
تشخيص زودهنگام زوال عقل با استفاده از سطح خوني DNA
تاریخ انتشار : 1401/07/22 16:13:24
نمایش : 515
دانشمندان دانشگاه جانز هاپکينز از کشف شواهدي مبني بر نقش سطح خوني DNA در ابتلا به زوال عقل خبر دادند.

به گزارش هفت چشمه، در يک مطالعه آينده‌نگر طولاني‌مدت روي بيش از ۶۰۰ شرکت‌کننده مسن، محققان پزشکي جانز هاپکينز مي‌گويند شواهدي در دست دارند مبني بر اينکه سطوح بالاتر DNA بدون سلول در گردش خون ممکن است نشانه افزايش خطر التهاب مزمن مرتبط با علائم اوليه ضعف و زوال عقل باشد.

اين يافته‌ها که ۱۱ اکتبر در مجله بيماري آلزايمر منتشر شد، مي‌تواند جستجوي آزمايش‌هاي خون نسبتا ساده‌اي را که خطر ابتلا به بيماري آلزايمر و ساير اشکال زوال شناختي را تشخيص مي‌دهند، افزايش دهد.

DNA ژنومي عاري از سلول در گردش، (ccf-gDNA) يک محصول شناسايي شده طولاني مدت از مرگ سلولي طبيعي در بدن است. سلول‌ها از طريق آپوپتوز (مرگ برنامه ريزي شده سلولي) مي‌ميرند، به اين ترتيب که سلول‌ها منقبض شده، غشاي پلاسمايي خود را تخريب مي‌کنند و در نهايت پاره مي‌شوند و محتويات خود از جمله قطعات DNA را در بدن آزاد مي‌کنند. اين قطعات به صورت DNA با برد آزاد در جريان خون قرار مي‌گيرند.

پيتر ابادير، استاديار طب سالمندي و پيري در دانشگاه جانز هاپکينز مي‌گويد: «اين قطعات ccf-gDNA ممکن است باعث واکنش‌هاي التهابي مزمن شود که قبلا با تخريب و پيري زودرس بافت‌ها و اندام‌ها از جمله مغز مرتبط بوده است. بدن اين قطعات ccf-gDNA را به عنوان چيزي مي‌بيند که بايد حذف شود، بنابراين سيستم ايمني بدن با سرعتي بالاتر از آنچه بايد کار مي‌کند. چنين فشار بيش از حد سيستم ايمني ممکن است عاملي در شناسايي شروع زوال عقل باشد».

براي مطالعه جديد، محققان خون ۶۳۱ نفر با ميانگين سني ۷۹ سال را که در زمان شروع مطالعه هيچ اختلال شناختي نشان ندادند، آزمايش کردند. شرکت‌کنندگان در زمان هر خون‌گيري آزمايش‌هاي فيزيکي و شناختي سالانه دريافت کردند. محققان دريافتند در طول دوره هشت ساله مطالعه، سطوح بالاتر ccf-gDNA در خون با افزايش زوال شناختي و بدتر شدن ضعف همراه بود.

لوليتا نيداداولو، استاديار طب سالمندان مي‌گويد: جمعيت جهان ما به سرعت در حال پير شدن است. ما پيشرفت‌هاي زيادي داريم که به افزايش طول عمر ما کمک کرده است، بنابراين هدف اکنون اين است که با افزايش سن سالم‌تر زندگي کنيم. فرکانس زوال عقل و ضعف در حال افزايش است. بسياري از مردم فردي را مي‌شناسند که تحت تأثير اين شرايط قرار گرفته است. با يک بار خون گيري، ما ممکن است اين پتانسيل را داشته باشيم که افرادي را که مي‌توانند از مداخلات اوليه بهره‌مند شوند، شناسايي کنيم.

با حرکت رو به جلو، محققان مي‌گويند اميدوارند در مورد منشاء سلولي قطعات ccf-gDNA اطلاعات بيشتري کسب کنند. اگر محققان بتوانند تشخيص دهند که مقدار زيادي از اين قطعات از نوع خاصي از سلول مي‌آيند، اميد است که بتوانند جستجوي دارو‌هايي را که فرآيند پيري و زوال عقل را هدف قرار مي‌دهند، پيش ببرند.

منبع:مديکال اکسپرس

انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg